Followers

Sunday, May 6, 2012

tips tepati masa..

salam... ari ni baru aku jengah blog aku... sory la sygs,bz ckit dgn macam2 bende... ak tgh geram ni... so sini jela tmpat aku lepaskan..

aku nak share dgn korunk tips mcmne nk tepati mase...mmg bg korunk remeh... tp aku ttap nk share...jgn tipu la yg korunk x pnah jd tunggul utk nk mnuggu org kans...so,korunk bce la tips ni then bgtaw kat org yg slalu yg x punctual tu okay.. :P

1) Mengakui bahawa anda adalah orang yang mempunyai masa yang sukar menepati masa.

Seperti dengan sebarang masalah, anda tidak boleh menetapkan jika anda berada dalam penafian bahawa ia adalah masalah pada semua. Tetapi jika datang lewat kronik anda mula meneran kerja anda dan / atau hubungan anda, perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah mengakui ini sebagai kelemahan supaya anda boleh mula berusaha ke arah membetulkan ia. Walaupun jika ia adalah masalah yang rasional, seperti lalu lintas atau kanak-kanak kecil, adalah tidak perlu merasa buruk hanya berusaha mengatasinya!


2)Perlu peka dengan waktu.

Pastikan jam anda tepat. Bagi sesetengah orang, bergerak masa pada jam tangan mereka akan membantu mereka lebih awal. Bagi yang lain pula, mereka separa sedar akan tahu bahawa masa itu adalah salah dan supaya mereka tidak menghiraukan sama sekali. Ia boleh membantu anda untuk menetapkan jam tangan anda hanya dua minit lebih awal dan bukannya lima atau sepuluh. Ini akan membuat anda kurang cenderung untuk "faktor" mereka beberapa minit tambahan.
Simpan jam, telefon, komputer atau apa-apa yang memaparkan masa dalam setiap bilik rumah anda. Salah satu cara paling mudah untuk menjalankan lewat adalah semata-mata dengan tidak menyedari bahawa masa yang akan secepat ia adalah.
Menetapkan semua jam dan jam tangan anda untuk masa yang sama.
Jangan optimis. Perkara yang biasanya mengambil jauh lebih lama daripada yang anda harapkan, walaupun tanpa kelewatan utama. Jika anda mempunyai tarikh makan malam pada pukul 6:30 PM, tidak fikir anda boleh bekerja dalam halaman anda sehingga 6:00, kemudian mandi, perubahan, dan memandu di seluruh bandar dan pada masa yang ditetapkan. Realistik menilai anda akan mengambil setiap langkah dan kemudian menambah 10 minit lebih membenarkan untuk kelewatan yang tidak diduga, atau anda boleh mendapat restoran 1 dan mendapat 1 kerusi baik, atau jika tarikh anda ada awal juga, anda boleh menghabiskan lebih banyak masa dengan setiap lain! Jika anda adalah seorang hakim yang miskin masa, gunakan jam randik atau menonton digital ke semasa berapa lama ia akan membawa anda untuk melakukan tugas-tugas rutin untuk meningkatkan ketepatan anda. Walau bagaimanapun, anda masih perlu memberi diri anda kusyen untuk kelewatan yang tidak diduga.

3)Melakukan diri anda untuk menjadi 15 minit lebih awal untuk semua.

Jika anda perlu bekerja pada pukul 8:00, tidak walaupun memberitahu diri sendiri ini. Anda hanya perlu memberitahu diri anda (dan orang lain yang mendengar tetapi tidak menggusarkan mereka atau membuat mereka berfikir bahawa mereka lewat atau awal!) "Saya perlu berada di tempat kerja pada 7:45." Jika anda melakukan ini, anda akan berada pada masa walaupun dengan sedikit gangguan yang tidak diduga. Anda akan berada di masa walaupun dengan kesesakan lalulintas. Dan pada masa-masa yang jarang berlaku bahawa anda sebenarnya muncul 15 minit awal, anda akan mendapat pujian kerana menjadi employee.You bersemangat juga boleh berbual dengan orang lain yang awal, dan yang akan membuat anda bahagia sebelum kerja-kerja!

4)Membuat temujanji pada masa yang tepat, mungkin kelihatan overprecise.

Sebagai contoh, bukannya menetapkan mesyuarat pada pukul 3 petang, cuba 3:10. Ini membantu untuk memberi tumpuan kepada masa permulaan, dan memberikan gambaran bahawa ia bukan sahaja lebih pendek, tetapi ketepatan yang lebih penting. (Jangan beritahu orang lain bahawa ia psikologi atau mereka mungkin menolak kelewatan!)




walaupun copy paste,bg aku bende ni pnting untuk kite taw... btw,hope enjoy bile bce k... :)

baca jea?jangan lupe like taw ^_^

0 comments:

Post a Comment

ASSALAMUALAIKUM..sila tinggalkan komen anda..